Allà s’hi explica més concretament quina és la situació actual
de les biblioteques escolars en aquests moments de confinament. Ens
quedem amb la idea que «si realment des de l’Administració
s’apostés per unes biblioteques ben dotades, (...) podrien ser el
suport imprescindible per acompanyar infants, mestres i famílies
aquests dies». També s’hi comparteixen exemples concrets
d’experiències on la biblioteca escolar segueix oberta de manera
virtual, ja sigui recollint recursos, organitzant activitats per Sant
Jordi des del confinament, publicant als seus blocs...
És el nostre cas, ja que ens
mencionen pel nostre blog. Però la veritat és que estem fent una
pila de coses més. És per això que ens hem animat a respondre la
pregunta que allà es plantejava: les biblioteques escolars poden ser
un servei bàsic i estratègic en temps de confinament? Per a
contestar-la, abans ens cal respondre aquesta altra pregunta.
Quin
és el lloc de la nostra biblioteca escolar dins la comunitat?
Per a poder adaptar el projecte de biblioteca a la nova realitat en
què ens trobem immerses, primer de tot cal tenir-ne un. Què vull
dir amb això? Que se’n sortiran millor a l’hora d’adaptar-se
aquelles biblioteques que ja tinguessin prèviament un projecte
definit fruit d’una anàlisi de la comunitat a qui donen servei i
de plantejar-se com poden relacionar-s’hi i què li poden oferir.
Per això comencem fent-vos cinc cèntims del nostre projecte de
biblioteca, ja que cada biblioteca escolar s’adaptarà a les
circumstàncies segons la seva pròpia realitat.
Però no us desanimeu, si encara no en teniu. Que sigui un moment
difícil per començar no vol dir que el repte no es pugui assolir.
Qualsevol moment és bo per engegar motors a la biblioteca de
l’escola o per donar-li una embranzida si ja havíeu començat
(encara que fos al ralentí).
Un dels punts forts de les biblioteques escolars és que permeten als
nois i noies tenir un vincle diferent amb la institució educativa.
Aquest vincle no està mediat per l’obligatorietat, sinó que els
ofereix una oportunitat de participar-hi segons els seus propis
interessos. Tot
i que en el nostre projecte de biblioteca hi té un pes molt
important l’Hora de lectura, que
té lloc dins l’horari lectiu, també
hi ha espai per a molt més: oferim la possibilitat de fer voluntariat (Delegats
i Delegades de Biblioteca), som un espai integrador per
als nois i noies que necessiten més oportunitats (Projecte
Pont intern), fem l’acollida a l'alumnat que
acaba d’arribar al centre quan visita l’institut el primer
dia... Això a banda de tots els serveis que oferim. El nostre projecte de
biblioteca no és un bolet, sinó que forma part del Projecte
Educatiu de Centre.
Per poder-vos donar més
detalls de com ens
organitzem habitualment, he
dividit l’activitat
que
desenvolupo en
el centre de manera habitual en quatre eixos:
- Serveis a la comunitat educativa:
No podem parlar de la nostra comunitat sense fer una menció especial
a l’AFA. Sense les seves aportacions econòmiques, aquest projecte
probablement no existiria, però no es tracta només d’això. De la
mateixa manera que l’equip directiu considera el servei de
biblioteca essencial per a la comunitat, des de l’AFA també se’l
valora molt positivament. Senyal d’això és el fet que hagin
decidit donar continuïtat al projecte malgrat la crisi del
coronavirus, permetent que puguem seguir fent-lo créixer.
Grup d'Intercanvi de BBEE. |
I així és com la
Biblioteca Jordina Vidal esdevé un element de vital importància
dins la comunitat educativa.
Oferim els següents serveis: préstec de llibres, activitats
d’animació lectora (exposicions,
efemèrides,
visites d’escriptores...), recomanacions de llibres, reclamacions de
préstecs pendents, reserves de llibres, disponibilitat de les
lectures prescriptives de les diferents matèries, sessions de
formació
d’usuaris, intercanvi
de llibres per Sant Jordi, Delegats i Delegades de Biblioteca,
ordinadors amb connexió a internet... I un dels pilars del nostre
projecte és l’Hora de lectura, una hora setmanal avaluable (en què
hi participa l’alumnat de 1r a 3r d’ESO)
dedicada a la lectura.
- Atenció a l’alumnat:
Intercanvi de llibres. |
- Gestió:
Ens dediquem a fer la catalogació, visibilització dels llibres nous, reparació de
llibres, esporga, presentació de novetats editorials, selecció de fons nou,
elaboració i seguiment de les comandes, recollida de propostes per
part de l’alumnat, processos
participatius per a l’adquisició de fons; manteniment dels
perfils públics (blog i xarxes
socials) són algunes de les tasques de gestió que mes ocupen habitualment.
Selecció de recursos per al professorat, acompanyament als
Treballs de Recerca, Treballs de Síntesi i Projecte de Recerca,
exposicions
temàtiques, demandes específiques d’informació...
En aquest context, el confinament ens ha obligat a aturar-nos i
replantejar l’activitat de la biblioteca. Ara per ara no podem fer
atenció directa a l’alumnat, que era una de les activitats
principals en el nostre dia a dia. Tampoc al professorat. Però, tot
i així, les actuals circumstàncies ens han obert noves oportunitats
i és per això que hem pogut centrar-nos en la curació de
continguts digitals. Com que ja era una tasca que dúiem a terme,
l’únic que hem fet ha estat adaptar-la a les noves circumstàncies,
per dir-ho d’alguna manera.
Com
ens estem relacionant des del confinament?
Hem partit del nostre propi projecte i hem mirat en què podíem
evolucionar. No hi ha una fòrmula única: com ja hem dit, ens hem de
fixar en la comunitat a qui donem servei i analitzar quines són les
seves necessitats en aquest moment de canvi.
#SantJordiConfinat #AmbUnLlibreALaMà |
És per això que hem dividit els nostres esforços segons a qui
dirigíem les propostes: professorat, alumnat i famílies.
Això ens ha portat a dissenyar una activitat per aquest
#SantJordiConfinat
que inclogués tota la comunitat educativa, recuperant-ne una que ja
fèiem (Amb
un llibre a la mà) i adaptant-la per a què es pogués fer des de
casa.
Tot i que ara mateix no és accessible, seguim disposant d’un fons
i el volem donar a conèixer. Per això els reculls
de recursos per a l’alumnat que publiquem al blog acaben sempre
parlant d’obres pròpies. Cada setmana recollim propostes culturals
i lúdiques per als nois i noies: música, pel·lícules, sèries,
humor, activitat física, jocs, notícies falses i, és clar, llibres
digitals en els més diversos formats (àlbums il·lustrats, còmics,
novel·les, llibres de coneixements, etc.). Estem compartint també
moltes recomanacions de llibres que els nois i noies van llegint i
que ens fan arribar, dedicant un espai al blog a «parlar» de
llibres. Ja teníem obert aquest canal de comunicació amb els nois i
noies, així que només hem hagut de donar-li continuïtat i
dedicar-li una mica més de temps del que era habitual. Així que,
malgrat no poder prestar llibres a l’alumnat, sí que podem seguir
fent-los propostes per animar-los a alimentar el gust per llegir.
Hem pensat que el professorat probablement estava fent molts esforços
per reinventar-se i ens ha semblat que els podria ser d’utilitat
recopilar recursos inspiradors. És per això que cada setmana els
enviem un butlletí amb aquelles iniciatives que anem descobrint i
creiem que val la pena compartir. A banda dels recursos que
seleccionem, estem a disposició del professorat per a fer cerques
més específiques de material concret que necessiten per a les seves
classes.
Des de l’AFA publiquen al
seu web aquells que consideren que també poden ser útils a les
famílies. I, a les nostres xarxes socials, també fem difusió
d’iniciatives que considerem que mereixen ser destacades.
Aquests dies no parem de proposar lectures, sobretot digitals,
aprofitant que moltes autores, autors i editorials n’estan
alliberant per ajudar-nos a alleujar el confinament. També en
recollim de les que ja estaven publicades en obert amb anterioritat,
ja que sempre els hem reservat un
«espai» per parlar-ne al nostre blog. I seguim fent moltes de
les feines de gestió, com procurar estar al dia de les novetats
editorials i seleccionar-ne per a seguir ampliant el nostre fons tan
aviat com puguem.
Això sí, ens plantegem la pregunta de si estem arribant a tothom o
només a un cert públic. Ja que sabem que l’escletxa digital és
una realitat, tot i que des de les biblioteques precisament
s’impulsin múltiples programes que la intenten combatre. Però
respondre-la donaria per a un altre article...
I, per sobre de tot, enyorem els nois i noies: que ens demanin que
els recomanem un llibre, que ens expliquin quina ha estat la seva
darrera lectura i per què els ha encantat, que ens preguntin si han
arribat novetats o que ens en proposin per comprar, que vinguin a
ajudar-nos i que escoltin els nostres consells. Perquè és per a
ells i per a elles que fem tot això!
Nota: Aquest article es va publicar originalment al blog de Bibliomedia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per participar!